Sådan undgår du at triatlon fylder for meget i dit liv

Triatlon kan være en sport der fylder enormt meget i ens liv, da træningen pga de 3 discipliner fylder meget, men også fordi at triatlon og livsstilen der følger med, nemt bliver en stor del af ens identitet.

Det er jo en positiv ting at have en sund hobby og interesse, men kan sporten også fylde for meget? Alting med måde, som man siger  og triatlon er en sport som godt kan komme til at fylde for meget. For hvad hvis, det der først var en hobby, pludselig går ud over familien og bliver for stor en del af ens identitet?

Aleksandar, hvorfor er det at triatlon ofte fylder så stor en del amatørers liv? Ser man også det i mange andre sportsgrene?

Jeg tror triathlon let kommer til at fylde rigtig meget, fordi de der begynder på triathlon ofte begynder på det fordi de gerne vil lave en forandring i deres liv.

Det kan være man har levet ret usundt i en periode af sit liv og man derfor begynder at dyrke triatlon for at få lavet en ændring.
Det er jo en rigtig god ting, men når man stopper med at gøre en ting, så kommer andre ting ofte til at fylde meget.

Samtidig består triathlon af 3 discipliner, hvor særlig svømme og cykeldelen kræver man sætter sig ind i mange nye ting. Særlig svømningens tekniske del fylder meget og udstyr til cykler er jo en hel verden for sig selv.

Derudover rummer triatlonsporten ufattelig mange inspirerende og motiverende historier, som kan give en et boost i ens eget projekt.

Sagt med andre ord er der rig mulighed for at blive opslugt af triathlonsporten.

Hvor ofte oplever du at triatlon begynder at fylde for meget og er hvad er de første tegn på det?

Jeg synes det er vanskeligt at sige hvad der er for meget, for det er jo dybest set op til en selv.

Jeg har dog trænet mange ud af perioder hvor sporten blev for altoverskyggende for dem. Bagefter har de ofte nævnt at de følte sig lidt fanget af at skulle træne eller være på en bestemt måde. Eksempelvis opstiller nogle sig et billede af hvordan de skal være, hvis de dyrker triathlon.

Det er jo rigtig godt at have en god ide om hvordan man gerne vil være, men hvis det billede man stiller op ikke matcher ens generelle personlighed eller hverdag, så kan man godt blive fanget lidt i en konflikt mellem hvad man tror man bør gøre og hvad man burde gøre.

Selvom en ironman er en kæmpe udfordring, så behøver man ikke have en alvorlig mine omkring sine forberedelser.

Identitetsmæssigt er triatlon også noget folk virkelig tager til sig. Er det udelukkende en god ting?

Altså jeg er nok ikke helt objektiv her, men jeg synes da det er røvfedt at hvis man møder nogle der har besluttet sig for at lave en ændring i deres liv og at de er stolte af det.

Vi mennesker er jo ikke nogle statiske væsner. Vi kan forandre os og tilpasse os forskellige situationer.
Jeg tror det eneste problem jeg kan se når man har valgt at blive triatlet er hvis det kommer til at fylde hele ens personlighed.

Altså træning, sund kost og god form er en super vigtig del af ens liv, men det er en del.

Man kan nok godt blive lidt endimensionel for andre der ikke dyrker triathlon, hvis man ikke husker på at tilværelsen er fyldt med fantastisk mange fede ting. Jeg oplever helt klart at glæden er størst hos de som balancere både deres triathlondrømme med andre ambitioner i deres liv.

Som seriøs amatør atlet kan det være irriterende at misse et træningssæt og den tankegang kan jo godt gå udover fx ens arbejde. Hvordan anbefaler du at man arbejder med prioriteter?

En træningsplan er blot en guide for hvad man bør træne. Den bliver planlagt ud fra hvordan man tror ens tid og form udvikler sig. Det er dog meget svært at spå og i særdeleshed omkring fremtiden 😉

Derfor er det vigtigt man husker at være omstillingsparat. Det at misse et vigtigt træningspas betyder blot at man bør overveje at justere din plan for de kommende dage.

Misser man for mange planlagte træningspas, så skal man overveje om den oprindelige plan er realistisk eller om man skal justere din ambitioner for en træningsplan.

En træningsplan skal give en motivation og en klar vej mod ens mål. Den skal ikke stresse en eller give en et tungt åg over skuldrene.

Prioritering handler om  “first things first”. Familie, venner, arbejde etc er for de fleste vigtigere end træning.
Træning kan man planlægge på rigtig mange forskellige måder. Det kan man ligeså godt udnytte. Familie, venner etc er lidt mere vanskeligt at justere på – der har man dem man har og dem skal man pleje godt 🙂

Hvordan kan ens træning tilrettelægges, så den ikke totalt tager magten over ens hverdag?

På vores premium programmer beder vi om at få den aktives kalender tilsendt. På den måde kan vi planlægge omkring rejser, hvis man har delebørn, fødselsdag, perioder med ekstra arbejdspres etc. På den måde sikre vi at træningen er skræddersyet efter den enkelte.

Vi tjekker dagligt de aktives træning og justerer løbende efter behov alt imens vi sikre at vi stadig får lavet præcis den træning det kræver for at få indfriet sin målsætning.

Vores basic programmer er lavet så fleksible at den aktive selv kan rykke rundt i kalenderen og naturligvis gøre det i samråd med sin træner.

På den måde hjælper vi med at fjerne den stress der ellers kan være i at få trænet godt i en travl hverdag.

Læs også vores blogindlæg omkring overtræning her

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Nikolaj
Nikolaj er marketingchef hos OOB life. Nikolaj har selv brugt OOB life til at træne op til Ironman, marathon og ultraløb. Hos OOB life har Nikolaj ansvaret for at vi får spredt god træning ud til så mange som muligt.