Sådan får du mest ud af din OOB træner

I OOB life specialiserer vi os i at hjælpe de som har et mål på kort eller lang sigt indenfor udholdenhedssportsgrene – primært løb, triathlon og cykling.

Det fokus har vi haft i snart 10 år.

Gennem de år har vi udviklet OOB life metoden, som er grundlaget for vores samarbejde med hver enkelt OOB’er. Vores metode er omhandler både den fysiologiske tilgang vil har til udholdenhedssport, men også hvordan vi samarbejder med hver enkelt OOB’er.

Læs her mere om baggrunden for OOB life metoden.

Grundlæggende for vores tilgang er:

Tidseffektiv træning der tilpasset din hverdag. Ikke omvendt.

På vores hjemmeside kan du læse om rigtig mange OOB’ere vi har hjulpet. Her kan du læse om lige fra nybegyndere til professionelle.
Ens for dem alle er at de har skulle kombinere en travl hverdag med træningen for at nå deres mål.
Læs om dem her.

Personlig træning.

Personlig træning betyder to ting:

  • Din træning er tilpasset dig ud fra:
    • Dit mål.
    • Dine forudsætninger
    • Dine ambitioner
    • Dine muligheder.
  • Vores programmer er tilpasset så frekvensen, varigheden og intensiteten i dine træninger er tilpasset til dig.

Dertil har du en personlig træner der følger dig.

Vores tilgang til at hjælpe dig bygger på at vi udvikler os gennem relation til andre.
Det at have en OOB træner der tager medansvar for dine mål, motiverer og holder dig forpligtet undervejs er det allervigtigste i vores programmer.

Sådan kan du få mere ud af din træner

Når man får personlig træner tilknyttet kan det være lidt svært at forstå 100% hvordan man får størst glæde af din træner.

Grundlæggende er det vigtigt at husk at det at have en OOB træner betyder man har en samarbejdspartner som står på mål for de ambitioner du har og som er med til at sikre du hele tiden er på rette vej i forhold til dit mål.
Jeg nævner ofte for nye OOB’ere at de roligt kan stole på deres træner for de skal huske at træneren har samme ambitioner som dig – kan vi ikke hjælpe dig med at lykkes, så er det jo begrænset hvor mange andre der har lyst til at træne med os!

Samarbejde baseret på tillid

En OOB life træner er ekspert indenfor udholdenhedssport. Han / hun ved alt hvad du har behov for at vide om træning for at nå dine mål. Vores resultater gennem de sidste 10 år bør validere dette!
Dog er din træner ikke ekspert på din krop.
Det er vigtigt at forstå at du er eksperten på hvordan du har det, hvordan ting føles og det er også kun dig der kan mærke efter hvordan din krop reagerer på træningen.

For at have det bedst mulige samarbejde så bør rollerne i samarbejdet være at træneren er eksperten på træningen, men du er eksperten på din krop.
For os er det meget vigtigt at træning ikke blot handler om tal, men i højere grad hvordan du responderer på den træningsbelastning du har gennem træningen.
Det kræver du mærker efter og giver ærlige tilbagemeldinger til din træner.

Lad være med at prøv at imponerer din træner

Fra tid til anden starter en OOB’er som gerne vil imponere sin træner.
Det er et tegn på en ambitiøs OOB’er, men det ender altid med et fodskud, for det er vigtigt at huske at det er ikke din træner du skal imponere, men dine konkurrenter OG i sidste ende dig selv.
Det gør du ved at være 100% ærlig omkring hvordan du har det.

Vi ser desværre alt for ofte udholdenhedsatleter, som glemmer dette.

Du er ikke en maskine, så lad være med kun at kig på tal

Udholdenhedssport er fantastisk ift andre sportsgrene. Vi kan faktisk koge rigtig meget ned til tal.

Watt, puls, pace er alle tal kan give os en helt klar ide omkring din performance. Vi kan også arbejde med mange andre metrics for træningen, men det er vigtigt at huske, at det individuelle i et træningsforløb kommer når man kombinere de objektive tal og de subjektive fornemmelser.
Blot at kigge på en graf og tro den kan fortælle dig 100% hvordan du har det eller hvordan du kommer til at performe er for simpelt.

Selvom vi heldigvis kan få stor glæde af rigtige mange af de objektive tal du kan få tilbage via et løbeur, en wattmåler, et powermeter til løb etc, så er det meget vigtigt at huske at dine følelser og fornemmelser er mindst lige så vigtige og det er vigtigt at lære at afkode dem så du respektere dem i din træning.

Vær tidsrealist i stedet for tidsoptimist

Endelig er det vigtigt at du er realistisk omkring hvor meget tid du har til træning.
Lad være at tro at der er et bestemt antal timer du skal opnå for at nå dit mål.
Husk at din OOB træner har masser af erfaring og der er mange veje til målet.

Ofte kan man komme til at drive rovdrift på sig selv fordi man tror man skal træne x antal timer. Det kommer til at gå ud over søvn, sociale relationer, arbejde og andre ting.
I sidste ende gør det at mange mister deres gnist og lyst til træning. De lavet det vi i OOB kalder spøgelsestræning, hvor man gennemfører sin træning uden rigtig at være tilsted.
Ligesom med andre ting kan du sikkert regne ud hvad effekten af træning, hvor man ikke rigtig er tilstede er.

Vær derfor realistisk omkring hvor meget tid du har til træning, gør din træner opmærksom på de sociale ting der skal tages højde for, rejser etc.
Husk: En lille smule hele tiden er langt bedre end en hel masse engang imellem, så det handler om at blive bedre.

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Aleksandar
Aleksandar Sørensen-Markovic er stifter og ejer af OOB life. Aleksandar er tidligere professionel triatlet og har top 10 resultater i internationale Ironman stævner bag sig. Han har de seneste 8 år trænet mange hundrede personer, fra nybegyndere til elite atleter.