Sådan bygger vi din form op

Når vi kort skal beskrive hvordan vi kan hjælpe dig med dit ambitioner – hvad end du er triatlet, løber eller cykelrytter – så er beskrivelsen:

Du træner mindre og performer bedre.

Det kan lyde som ren tv shop snak, for hvem vil ikke gerne kommer lettere frem til de ønsket resultater?
Der stikker dog mere under udtalelsen og den viden og de erfaringer der er fundament er vigtige at forstå.

Hvordan bygges din form op når du træner med OOB life?

Vi hjælper vores atleter frem mod mål indenfor udholdenhedssportsgrenene løb, cykling og triathlon.

Ofte tager disse mål mange timer at gennemføre. Eksempelvis maraton, et Gran Fondo cykelløb eller en Ironman.

Netop distancen og omfanget af målet er noget af det der tiltrækker os til at prøve kræfter med det og det er også det der ofte giver os en fantastisk fornemmelse når vi lykkes! Disse mål kræver forberedelse.

For mange er logikken at hvis man skal forberede sig til disse mål, som kræver så mange timer at gennemføre, så må man hellere træne timevis, så man er sikker på man kan stå distancen når det glæder.

Denne tilgang kan fint virke, men den indeholder i vores optik nogle klare ulemper.

Et par stykker er:

  • Træningsmænde. Hvis man har en familie, arbejde og andre interesser i livet, så er det altså ikke særlig fedt at skulle træne 15-20 timer per uge. Og det er i øvrigt slet ikke nødvendigt.
  • Skader og overtræning. I udholdenhedsportsgrene er langt de fleste skader overbelastningsskader. Fokus på mængde kan gøre det vanskeligt at vide hvornår man bør / ikke burde træne.
    For de fleste motiverede atleter er det muligt lige at klemme endnu en 2 timers trænings ud af kroppen ved lav intensitet, mens 4 x 4 min i rød zone er umuligt. At lære at forstå hvornår man bør bakke af og hvornår man bør presse hårdere på er essentielt for at indfri sit potentiale.

Vi har i over 10 år arbejdet på at forfine og optimere vores træningsmetode i OOB life.

Læs om baggrunden for vores metode her.

I stedet for at fokusere på mængde, så er vores tilgang intensitet før mængde.

Årsagen er enkel og veldokumenteret:

“Der er en veldokumenteret sammenhæng mellem dit niveau på kortere distancer og dit potentiale på lange distancer.
Der er ingen sammenhæng mellem hvor lang tid du kan gøre noget og hvor hurtig du kan blive”.

Eller sagt på en anden måde. Har du kunne løbe en 5 kilometer på 16 minutter har du et stor potentiale for at løbe en hurtig maraton, givet du laver den korrekt træning frem mod dette.
Der er ingen sammenhæng mellem at du har løbet et maraton og at du har potentiale for at løbe 16 min på 5 km.

Intensitet før udholdenhed

Træning med OOB life er naturligvis ikke blot små og super korte intervaller hele tiden, men vi den opbyggende fase af træningen er fokus på at forbedre dine evner på kortere distancer. Senere når vi nærmere os målet, så går man ind i en mere specifik træningsfase hvor det potentiale der er opbygget i grundfasen omsættes til at kunne indfries på den ønsket distance.

Denne tilgang har mange fordele:

  • Det er sjovt og motiverende at se at man løbende bliver bedre i sin træning.
  • Det er let at mærke når man er klar og når man bør bakke af på træningen.
  • Det er tidseffektiv så der er tid til andre ting end træning – også selvom man er super ambitiøs.
  • Det virker! Vores resultater viser at denne tilgang virker!

Hos OOB life laver vi personlige træningsforløb og der er naturligvis personer der i perioder vil have fordel af at prioritere mængde før intensitet.
Endelig er det også vigtigt at huske at du træner på den måde du nyder og finder mest motiverende.

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Aleksandar
Aleksandar Sørensen-Markovic er stifter og ejer af OOB life. Aleksandar er tidligere professionel triatlet og har top 10 resultater i internationale Ironman stævner bag sig. Han har de seneste 8 år trænet mange hundrede personer, fra nybegyndere til elite atleter.