Triatlon træningslejr –  Et afbræk i Ironman træningen

OOB træner Vicenç er netop nu på træningslejr på Lanzarote, som er kendt for at være et sted triatleter tager til for at træne igennem og nyde godt af den gode vind på øen. Alle OOB’ere fik at vide hvornår han var afsted og blev inviteret med. Det er blevet til en lille uformel OOB træningslejr, som er startet i dag

Vi har spurgt Vicenç om træningslejrens rolle i Ironman træning og et par gode tips. Læs med her:

Hvorfor er det en god idé at tage på træningslejr hvis man træner til en Ironman?

Det er det fordi det kan være med til at holde motivationen i top, fordi man i en periode træner anderledes og et andet sted – og som regel et sted med bedre vejr og bedre faciliteter.

For de fleste OOB’ere har de ikke tid til at træne særlig mange timer i deres hverdag. Det betyder at fokus i træningen er på kortere og mere højintens træning.
Som vi ofte beskriver, når vi taler om OOB life metoden, så er variation super vigtigt i træningen.
En træningslejr med stor mængde og lav intensitet giver derfor en rigtig god effekt – både på campen, men også i forhold til træningen derhjemme.

Derudover er der som regel mulighed for at træne med nogle andre, som har lignende mål, hvilket både kan rykke en, men selvfølgelig også gøre træningen hyggeligere!

Bør man have et konkret mål med sin træningslejr?

Ja og nej. Et egentlig mål giver ikke så meget mening, medmindre campen ligger tæt på et stævne og man har nogle ting man skal teste af.
I stedet er det bedre at have et fokus! Det kunne eksempelvis være 20 timer cykling for at booste cykelformen.

Derudover skal man have et fokus om ikke at blive skadet. Alt for ofte kommer trialeter og cykelryttere tilbage fra træningslejr og med enten en konkret skade eller at de har trænet sig fuldstædnig i smadder fordi de har skulle imponerer alle mulige tilfældige de har mødt på deres vej på hver eneste stigning.
Formålet med en træningslejr er at man bliver stærkere. Desværre har det ofte den modsatte effekt hvis ikke man har et korrekt fokus!

Hvor meget mere end normalt skal eller kan man træne på en træningslejr.

Det afhænger fuldstændig af den enkelte.
Som nævnt skal man ikke træner sig i smadder på en træningslejr, men det er vigtigt at man udnytter den mulighed har på træningslejren.

Det er vigtigt at ens træningsbelastning ikke bliver alt for voldsom.
Her er det vigtigt at huske at træningsbelastning ikke er lig med antal timer man træner, men i stedet er det:

Varighed + intensitet der giver træningsbelastningen.

Derfor kan 20 timer cykling på en uge lyde voldsomt, men hvis man holder intensiteten kontrolleret, så kan det være præcis den variation man har brug for i sin træning, hvis man normalt kører kortere og hårdere intervaller derhjemme.

En ting vi altid siger til OOB’ere der tager på træningslejr er at det er vigtigt de kan slutte campen stærkt af.

Alt for ofte komme folk til at give MAX gas første 3-4 dage og så ligger de ved poolen de sidste par dage fordi deres lår er helt krøllet sammen.

“Finish strong” gælder både til stævner, den daglige træning, men også på træningslejr!

Hvornår er det bedst at planlægge en træningslejr i forhold til det Ironman stævne man træner til?

10-4 uger før dit Ironman stævne er det bedste, da det er her at du skal lave race-specific træning og træning som minder om selve stævnedagen.

Det afhænger dog af flere ting, men det kan bruges som generel regel.

Hvad skal man overveje når man planlægger en træningslejr?

Først og fremmest skal man overveje, hvilken form for træning man vil følge. Er man på en gruppetur hvor der er fælles program eller vil man have sit eget planlagte program med hjemmefra?

Det kan selvfølgelig være sjovere og mere socialt med den første version, mens den anden er mere tilpasset nemt dig.

Derudover er det selvfølgelig vigtigt at man vælger sit destination med omhu. Mange timer går med træning, så det er oplagt at vælge et sted hvor man nemt kan tilgå det hele og fx ikke skal køre for at komme til svømmehallen etc. Jo tættere det hele er, jo bedre.

Derudover er det også virkelig vigtigt at huske på sin familie. Rejser du med din familie er det ifølge vores erfaring vigtigere at du satser på at finde et sted som også er oplagt til dem i højere grad end blot at finde det mest perfekte træningskompleks.

En god træningslejr er en tur hvor alle er glade og dine ben er trætte 🙂

Du er selv afsted på træningslejr lige nu – Hvad er målet med den tur?

Målet er at dobbeltjekke IRONMAN Lanzarote ruten. Jeg kender øen ret godt, men ruten skulle være lavet lidt om. Derudover så lovede de regn i Barcelona, så jeg tænkte at det var oplagt at opsøge lidt bedre vejr. Derudover er målet at gøre klar til de sidste 12 uger inden stævnet. Jeg har arbejdet meget med min vo2 max indtil videre, men nu er det tid til at arbejde på udholdenhed og race pace.

Er det nemt at finde træningslejre eller destinationer hvor man kan møde andre triatleter?

Det er super nemt! Der er masser af destinationer og masser af grupper man kan tage med. Jeg havde planlagt at tage til Lanzarote og så skrev vi til alle OOB’erne at de var velkomne til at komme også og nu er det blevet en hel OOB træningslejr. Det kommer vi helt sikkert til at gentage.

Mange OOB’ere tager også på Next Level Camp på Mallorca, som vi også kan anbefale!

Kan min OOB træner tilpasse mit træningsprogram hvis jeg skal på træningslejr?

Selvfølgelig – Det er vores job! Derudover er det også vigtigt at tilpasse ugen før og efter træningslejren, så man kroppen kan blive klar til den ekstra belastning og få ro efter!

Selv hvis du skal på en træningslejr med et fast program, så kan vi hjælpe fx med at tilpasse programmet en anelse til dine zoner etc.

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Nikolaj
Nikolaj er marketingchef hos OOB life. Nikolaj har selv brugt OOB life til at træne op til Ironman, marathon og ultraløb. Hos OOB life har Nikolaj ansvaret for at vi får spredt god træning ud til så mange som muligt.