Skiftezoner i triatlon – Sådan træner du dem

Skiftezoner er ikke den største del af triatlon, men kan alligevel være værd at træne og have fokus på. Cheftræner Aleksandar har fået et par spørgsmål om skiftezoner i triatlon, som du kan blive meget klogere på her:

Hvorfor er det vigtigt at træne de to skift før et stævne?

Det er vigtigt. Forberedelse af ens skifte tjener to formål:

1) Forbedre din tid. For mange er dette måske ikke super vigtigt, da 1-2 min fra eller til ikke betyder noget for dem, men jagter du en bestemt tid, så er det let at spilde ærgerlige minutter i skiftezonen.

2) Det fjerner usikkerhed ved stævnet. I modsætning til et maraton, så er det rigtig meget logistik forbundet med et tri stævne. Alle de ting man skal huske kan gøre en nervøs.
Her gælder det, at jo bedre man er forberedt og mere flere gange man har tænkt tingene igennem, jo mere tryg er man. Som altid er det også sådan, at jo bedre forberedt man er, jo lettere er det at finde rytmen igen hvis noget uforudset skulle opstå undervejs.

Hvordan kan man forberede sig til skiftet fra svøm til cykling?

Her er der to ting man skal være opmærksom på.

Det ene er det rent fysiske fra når man går fra at arbejde primært med overkroppen i svømning, til at bruge benene.
Den del kan man øve ved blandt andet at indlægge bensparksøvelser (med plade) i slutningen af svømmepas, samt naturligvis øve det når man øver svøm i åbent vand.

Derudover skal man øve sig i at komme ud af sin våddragt. Her er en bodyglide på ben og overkrop en stor hjælp, samt naturligvis have en våddragt der passer en godt.

Hvordan med skiftet fra cykling til løb?

Det skifte er det som vi træner mest.

Når du begynder at træne med OOB life, så vil du kende udtrykket “brick runs”.
Det er navnet for løb efter cykling. Navnet kommer naturligvis af at man de første gange ofte føler ens ben som mursten når man laver skiftet.
Dette øves løbende i træningen. Det er en god ting i slutningen af cyklen at køre med en høj kadence og lidt lettere intensitet, så man er klar til at løbe. I den afsluttende fase af cyklen er det også godt lidt at strække ben og overkrop, så man er så klar som mulig!

Er det godt at lave en plan før selve stævnet?

Det er ikke blot godt. Det er essentiel.
“If you fail to plan, you plan to fail”.

Vi laver altid en klar pacing plan til OOB’erne, så vi sikre at de lykkes på dagen!

Hvor lang tid før bør man overveje at træne det?

De sidste 10-12 uger før sine stævner bør man langsomt begynde at indarbejde mere og mere konkurrencespecifikke træningspas.
Vi har i OOB life noget vi kalder “Shootouts” som lige netop er dette. Disse er fællestræninger hvor en OOB instruktør og andre OOB’ere laver et hårdt, men konkurrerespecifikt træningspas!
Vi vil i løbet af de næste par uger annoncere datoer og lokationer for vores Shootouts i år.

Er der nogle fundamentale fejl man kan lave i skiftezonerne?

Ja…og man tror næsten det er løgn hvad der kan ske.
Ting som at glemme at lægge løbesko i sin skiftepose, glemme at tjekke sin cykel ind (det er sket), komme op og slås med andre fordi man har glemt sin plads i zonen og prøver at kapre en cykel der ligner ens egen er alle sket.

Normalt tænker vi alle lidt dårligere når vi er fysisk i gang fordi blodet er i musklerne, pulsen er høj etc. Så derfor er det klogt at have planlagt så meget som man kan i forvejen, så man blot skal gøre hvad man har øvet.

“Practice your race, race your practice”.

God fornøjelse!

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Nikolaj
Nikolaj er marketingchef hos OOB life. Nikolaj har selv brugt OOB life til at træne op til Ironman, marathon og ultraløb. Hos OOB life har Nikolaj ansvaret for at vi får spredt god træning ud til så mange som muligt.