Sådan skal du ikke starte 2019

Jul, nytår og dermed ferie er for de flestes vedkommende færdige. For de fleste betyder det at boet over tomme kalorier skal gøres op.

Flere studier viser at vi tager mellem 3-4 kg på.

Ud over vægten er tungere, så har mange også lidt en tung samvittighed over det øget mad og alkohol indtag de har haft i julen.

Derfor er utrolig mange topmotiverede for at komme tilbage på vægt niveau fra før jul. Angreb er som bekendt det bedste forsvar….og så alligevel ikke!

Lad nu være med at begå de klassiske fejl

Først og fremmest er det vigtigt at pointere at et par uger med ekstra mad og mindre end normal træning ikke er nogen katastrofe. Ofte kan det være en rigtig god ting!
Problemet opstår først når ens dårlige samvittighed for en til at kaste sig ud i alle mulige mærkelig tilgang for at få slette alle de kulinariske snyder man har begået!

Januar er højsæson for fjollet råd og dumme tilgang inden for kost og træning!

Læs her hvorfor det er helt ok at være lidt ekstra afslappet omkring kost og træning i julen.

Glem ikke dette

Det er helt sikkert ikke første gang du i slutningen af julen tænker: “Fra 1. Januar skal den bare have en på skrinet!”.
Motivation er en god ting, men du skal ikke prøve at gå amok med deres træning i starten af januar for al erfaring siger at det blot vil give dig et kortvarigt vægttab og i værste fald vil du blive skadet..og med sikkerhed vil du ikke synes det er super sjovt at gå fra julebordet til en stroppetur i hele januar.

Husk: Hvis du vil tabe dig så gør det i roligt tempo over lang tid. Reglen er: Jo hurtigere du taber dig, jo hurtigere tager du det på igen.
Det du gerne vil opnå er et vægttab med små ændringer som du kan fastholde HELE tiden og ikke blot til du rammer en bestemt vægt.

Min erfaring gennem mange år er at alt for mange overvurderer hvad de kan opnå på 1 måned og total undervurdere hvad de kan opnår på et år med deres kost og træning!

Begynd ikke på denne type tiltag

Det er super godt du er motiveret for at komme i bedre form og forbedre din kost, men undgå alt hvad der har med:

  • 30 dages challenges
  • 180 degree life changes
  • Diæter af enhver art og i særdeleshed kosttilskud som påstår de kan rense dig eller udrette andre mirakler i dit liv hvis du smider massevis af penge efter dem – det er fup og der er en grund til at de bruger ekstra mange penge på at friste dig i januar. Lad ikke din dårlige samvittighed få dig til at gøre noget fjollet!

Husk i stedet

Brug i stedet din motivation til at planlæg hvilke mål du gerne vil opnå.
Grav lidt dybere end blot at ramme en bestemt vægt. Hvis du kun tænker på en bestemt vægt, så stil dig selv spørgsmålet hvorfor lige netop den vægt er vigtig for dig – så begynder du at komme nærmere på hvad det egentlig er der motivere dig!

Begynd din træning, men husk at selvom du har været lidt doven og spist for meget i december, så er præmissen for AL træning stadig:

Stress + hvile = formtilpasning.

Hvis du bare kører på, som mange gør, så vil du efter et par uger være øm i hele kroppen, træt og føle træningen var hårdere end da du begyndte januar…og så er der gode odds for at din nuværende motivation og gode intentioner ikke bliver til noget.

Husk: Det er bedre at tabe 500 gram per uge i 20 uger end at knække halsen på at prøve at tabe 2 kg per uge i en måned.

Uden at være for træls, så vil jeg minde om at selv hvis du ikke tager et valg omkring det, så har du truffet et valg!

Endelig håber jeg at du er kommet godt ind i det nye år og undgår for mange fjollerier i din træning.

Er du i tvivl om hvordan du skal gribe 2019 an, så er du altid meget velkommen til at skrive mig en mail på: aleksandar@ooblife.com.

Happy training!

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Aleksandar
Aleksandar Sørensen-Markovic er stifter og ejer af OOB life. Aleksandar er tidligere professionel triatlet og har top 10 resultater i internationale Ironman stævner bag sig. Han har de seneste 8 år trænet mange hundrede personer, fra nybegyndere til elite atleter.