Sådan holder du formen ved lige på sommerferien. 3 enkelte råd

Sommerferie!!!
Du har sikkert ventet længe på at du kan stemple ud fra den daglige trummerum.

Når man går på ferie har man næsten fornemmelsen af “ALT ER MULIGT”. Det er det jo sådan set også.
Det at holde ferie giver både muligheder og udfordringer i forhold til din træning.
Særligt hvis du har et bestemt mål efter sommerferien, bør du tænke dig lidt om så du ikke kommer til at begå nogle af de klassiske fejl man kan lave når man går på ferie.

Først og fremmest: Hvad er formålet med din ferie?

Vi erfarer desværre fra tid til anden at nogle af de som træner med os ikke har fået afstemt med dem de tager på ferien med, hvad feriens formål er.
Her kan problemer opstå fordi man forsøger at klemme mere træning ind i ferien end der reelt er tid til.

Dette kan give nogle dumme situationer som er unødvendige.
HUSK: Der er mange måder at træne frem til sit mål på. Det vigtigste er at man tager udgangspunkt i de rammer og forudsætninger man har og ikke de man drømmer om at have.
Tankevækkende er det her  at man jo sagtens kan træne mindre end normalt på sin ferie og alligevel opnå optimal resultat.
Det er naturligvis lettest at planlægge sådan hvis man har en træner der ved præcis hvordan man planlægger optimalt, men om du har en træner eller ej, så lad være med at begå denne fejl.
Det kan i sidste ende føre til at træning ikke er noget der gør dig glad. I stedet udvikler sig til et irretationsmoment.

Træn ikke dig selv i smadder

Skulle du være i den situation at du har masser af tid til rådighed i ferien og du har et stævne i sensommeren / efteråret, så husk: Blot fordi du har ferie, så betyder det ikke at grundlæggende træningsregler træder ud af kræft.

Desværre kan man godt blive grebet af feriestemningen og træne for meget.
Læs evt som “Mallorca syndrom” her.

Det giver naturligvis rigtig god mening at øge sin træning i ferien hvis du har tid til det. Husk dog at formålet med træning er at du bliver bedre og ikke at du blot får en flot træningsdagbog.
Læs mere om forskellen på “working out” og “training” her. 

Slap af, men med måde

Den grunlæggende ide med ferie er at man får et afbræk fra sin hverdag.
Derfor skal man naturligvis slappe af.
Nogle gange bliver det at slappe af koblet sammen med at der skal drikkes masser af alkohol, spises usundt og i det hele taget gøre en masse ting man normalt ikke gør.
Resultatet er ofte at der ryger 2-3 kg på sidebene. Det kan for så vidt være ok for nogle, men for de fleste resulterer det i at man efter ferien har bondeanger fordi man overhovedet ikke har passet på sig selv.
Det at slappe af er ikke lige med at man slukker hjernen. Naturligvis skal man bruge sin øget frihed til at “sky” ud, men man skal ikke gøre det så meget at man kommer tilbage til hverdagen og er ærgelig over den usunde ferielivsstil. Samtidig påtvinge sig at skulle forsøge at “indhente” det tabte i en allerede travlhverdag. Så bliver opstarten på hverdagen barsk.

Slap af, men gør det med måde. Måske den ekstra fritid kan give inspriation til at prøve at få indarbejdet nogle af de sunde vaner man i en travl hverdag ikke har fået taget hul på?

Ligegyldig hvordan du vælger at holde din ferie, så håber vi at du får en god en af slagsen.

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Aleksandar
Aleksandar Sørensen-Markovic er stifter og ejer af OOB life. Aleksandar er tidligere professionel triatlet og har top 10 resultater i internationale Ironman stævner bag sig. Han har de seneste 8 år trænet mange hundrede personer, fra nybegyndere til elite atleter.