Sådan forbereder du til dig til IRONMAN Hawaii

Ironman World Championship afholdes hvert år på Hawaii. I år er det 40. gang stævnet afholdes.

I de 40 år har stævnet udviklet sig fra at være noget for et par få eventyrlystne til den helt store drøm fra triatleter fra hele verden.

Alene det at kvalificere sig til stævnet er de få forundt. Det kræver en ekstraordinær præstation at få adgang til at deltage i stævnet.

Hvert eneste år har vi i OOB life en gruppe triatleter der tager den lange rejse fra det kolde nordeuropa til Hawaii, hvor ikke blot distancen, men i den grad også ruten og klimaet udfordrer deltagerne til det yderste.
Du kan her læse lidt om sidste års stævne samt læse om de OOB’ere er var til start til stævnet.

Vi har i dette indlæg samlet nogle af de overvejelser og træningtilpasninger der går ind i at hjælpe en OOB’er med at kvalificere sig til stævnet!

Kvalifikation til Ironman Hawaii kræver forberedelse

Man kvalificerer sig til Ironman World Championship ved at få en topplacering til et af de mange ironman stævner der rundt omkring i verden.
I stævnet er der kun plads til et bestemt antal atleter, hvilket også betyder at i takt med at triatlonsporten vokser og der kommer flere stævner, så er der også færre pladser ved hvert enkelt stævne.

Derfor begynder forberedelserne til Ironman Hawaii allerede lang tid før stævnet bliver afviklet. Først og fremmest skal man udse sig et stævne hvor ens styrker spiller en vigtig rolle.

Er du eksempelvis en mindre triatlet, så vil en pandekage flad cykelrute som Ironman Copenhagen ikke nødvendigvis være den rigtige for dig.

Derudover er man nød til at tilrettelægge et kvalifikationsforsøg så man stadig sikre sig at man er klar til selve stævnet på Hawaii.
Her er det essentielt at hele ens år tilrettelægges efter det store mål!

Derudover er det også en økonomisk udskrivning at tage til Hawaii, som naturligvis også kræver lidt planlægning 🙂

Når så endelig kvalifikationen er i hus

Har du haft en succesfuld kvalifikation, så kræver skal du holde tungen lige i munden for at sikre at du ankommer til Hawaii i den form du drømmer om.

Kvalifikationsstævnet har kræver en hård optræning. Derfor handler træningen frem til Hawaii meget om ikke at køre for hårdt på i træningen.

Dette er især vigtigt hvis du kvalificerer dig et par måneder før stævnet.

En vigtig bemærkning her er at den træning du laver op til dit kvalifikationsforsøg er nød til at have taget højde for at der muligvis er et stævne i oktober du skal køre!

Tilvænning til at køre på Hawaii

Klimaet på Hawaii er helt anderledes end eksempelvis stævnet i København.

Det kunne du sikkert godt have sagt dig selv uden at læse dette indlæg :), men præcis hvor forskelligt kan være svært at forstå hvis man ikke har oplevet det.

Det kan derfor også være svært at vide hvad forholdsregler og nye rutiner der skal indlægges i træningen.

Varmen og især luftfugtigheden er en begrænsende faktor på Hawaii. Derfor er det meget vigtigt at forsøge at få kroppen vænnet til at performe under varme og fugtige forhold. Man kan gøre som de professionelle og tage til varme og tropiske forhold. Det er dog meget få der har den mulighed, så derfor handler det om at være kreativ.

Træningen indendørs er for mange populært fordi det er tidseffektivt og samtidig slipper man for det dårlige vejr.
Træningen er også rigtig godt ift at vænne sig til de barske forhold der venter på Hawaii.

Dette er vigtigt for at vænne dig til varmen

Det er vigtigt at din træning udføres i varme og fugtige forhold. Det er ikke nok blot at hoppe i en sauna og vænne sig til varmen. Du skal lave den aktivitet som du skal performe før varmetræningen har en effekt. Hometrainer, løbebånd samt at skrue lidt op for varmen er en god start.

Ekstra tøj og plastikposer på kroppen for at skabe et så fugtigt klima omkring kroppen er alle sammen gode råd.

Ernæring er må ikke glemmes

Det er også vigtigt tilpasse væske, energi og saltindtag efter forholdene.
Sportsernæring er vigtigt i alle ironman stævner, men i stævner som Hawaii er prisen man skal betale for at begå fejl her betydelig større.

Derfor kræver det også tid i dine forberedelser at du har får 100 styr på din sved rate, kulhydrat og saltindtag.

Sidst, men ikke mindst

Sidst, men ikke mindst er det vigtigt at huske at selvom der er rigtig mange ting der er anderledes på Hawaii, så er det stadig en ironman. Har du kvalificeret dig, så har du allerede vist at du er dygtig.
Det kan være let at glemme når man begynder at ændre mange ting i sin forberedelse.

Hvert år er der danskere og andre triatleter fra kolde lande der vinder deres aldersklasser selvom de ikke har brugt måneder i tropiske forhold.

Har du ikke kvalificeret dig endnu, men drømmer om Hawaii

Har du ikke kvalificeret dig til Hawaii, men drømmer om det, så husk at alle de som du ser deltage ved Ironman World Championship har været begyndere på et tidspunkt. Ens for alle er at Hawaii på et tidspunkt var en drøm der var langt væk.

Lad hverken det den sportlige eller de klimatiske forhold slå dig ud.

Husk: Anywthing is possible!

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Aleksandar
Aleksandar Sørensen-Markovic er stifter og ejer af OOB life. Aleksandar er tidligere professionel triatlet og har top 10 resultater i internationale Ironman stævner bag sig. Han har de seneste 8 år trænet mange hundrede personer, fra nybegyndere til elite atleter.