Ruben Skov om at have styr på prioritererne når man kører Ironman

Ruben har trænet med OOB life i efterhånden en del år og har du været med til nogle fællestræninger, samlinger eller andet med OOB, har du nok mødt ham. Ruben har både familie og et godt job, men får samtidig plads til at køre triatlon, hvor ambitionen er at komme under 10 timer på Ironman. Her giver han lidt råd til at nå det hele, have styr på prioriteterne og deler hans historie.

Fortæl først kort om dig selv (familie, job, hvor bor du)

Jeg er gift med Caroline og vi har sammen to børn. Jeg arbejde som Strategic Client Director på Nordlid i København. Vi arbejder med Customer Experience og marketing automation.

Hvor længe har du kørt triatlon, hvordan kom du i gang og hvad er dit næste mål?

Dødsdruk i Århus og 140 mm regn i København

D. 13 august 2010 var jeg i Århus hos en kammerat. Menuen stod på grill, øl og koncert i Århus. Som altid gav vi den gas. Jeg havde kæmpe tømmermænd da jeg tog toget hjem dagen efter. På hovedbanen i København fik jeg at vide at kystbanen ikke kørte på grund af et hidtil uset uvejr dagen før med 140 mm regn. Skinnerne var skyllet væk. Vi skulle med busser nordpå.

Den bus jeg kom med kørte via Østerbro. Her sad jeg med monster tømmermænd og kunne se de veltrænede atleter komme ind på deres cykler. De havde inden da trodset det værste regnvejr i mands minde, svømmet 3.8 km på Amager og derefter cyklet 180 km i København og Nordsjælland. Ved ankomsten til Østerbro skal de kører et par km for derefter at tage fat på det afsluttende marathon. Og der sad jeg. I bussen med sindsyge tømmermænd. Jeg havde brugt lidt for meget tid på at feste, var ikke i form og var generelt ikke specielt sund.

Min ironman drøm gik fra at være en fjern ide til at blive konkret.

Da jeg kom hjem sagde jeg til min kone Caroline: “Jeg vil lave en ironman”.

Caroline svarede bare; ja ja skat. Hun har støttet mig hele vejen igennem hvilket har været fantastisk og helt uvurderligt.

I 2011 gennemførte jeg Challenge København.

Jeg har pr. Feb 2018 i alt gennemført 5 ironmans og en lang række 70.3, olympisk og sprint distancer i ind og udland, marathon løb, trail løb, Sjælland Rundt på cykel, 24 timers cykelløb osv.

Mit næste større mål er Ironman København August 2018. Her er planen en sub 10 tid. På den lange bane vil jeg gerne kunne tage familien med til VM på Hawaii hvor de så kan heppe på mig og få en fed ferie 🙂

Hvad er dit største minde med at dyrke triatlon?

Det er mange men skal vælge et må det være den første gang. Jeg flyttede mig så meget. Både mentalt og fysisk. Jeg kunne f.ex. ikke svømme 25 meter crawl da jeg tilmeldte mig i 2010.

Hvordan ser en normal træningsuge ud for dig?

Jeg træner typisk en time mandag til fredag. Og de længere pas ligger i weekenden. Generelt står jeg ret tidligt op for at træne.På den måde er der ikke noget der kommer i vejen for at få træningen gennemført. Alle mine træningspas ligger i OOB app’en så jeg nemt kan få et overblik.

Hvorfor valgte at du træne med OOB life og hvor længe har du gjort det?

Jeg har trænet med OOB siden 2012. Jeg er stor fan af strukturen og tilgangen der gør at jeg har en fast ramme at arbejde udfra. Desuden er OOB super gode ifht. feedback og generelt bare fede at samarbejde med.

Når man er travl med familie og et krævende arbejde, hvordan prioriterer du så, når du også er seriøs med din træning?

For mig handler grundlæggende om at stå tidligt op og få træningen i skabet inden 8.00. Og så handler det om vane og få træningen tænkt ind uanset hvor man er.

Jeg har altid løbesko og træningsudstyr med på rejser. Det er fantastisk at løbe i fremmede byer og som regel kan jeg også finde en pool i nærheden eller en motionscykel på hotellet.

Ironman er jo noget som en del vil prøve af og når den så er gennemført, så stopper mange med at køre tri. Hvordan holder du motivationen og bliver ved?

Det lyder banalt men det handler om vane. Jeg er vild med at træne og det jeg får retur fra træningen.

Aristoteles har sagt; We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.

Hvad vil du sige har været dit største udbytte af at dyrke triatlon?

En super god fysik og mentalt overskud. Jeg har flyttet mig selv og mine grænser og selvopfattelse markant. Desuden har jeg fået rigtig mange gode venner via sporten.

Hvis vi har nogle læsere med, som kan se sig selv i dag (ift alder, familie, job etc.), som overvejer at træne op til en Ironman, men som tvivler på om de kan få tid, har du så nogle råd?

En Ironman er en rejse du ikke tager alene. Med en krævende hverdag og en familie og vennekreds der skal passes er det vigtigt at du får lavet en forventningsafstemning til at starte med.

Jeg vil anbefale du deler din involvering op i 4 områder

  • Familie
  • Arbejde
  • Venner
  • Personligt

Familie

Hvilken betydning vil din Ironman drøm få for din familie? List alt hvad du kan komme i tanke om. Lav en liste med positive og mindre positive ting. Nogle eksempler kunne være:

Positive: Jeg kommer i bedre form, min mand/kone får en bedre udgave af mig, jeg får en trænet krop, jeg prøver nye udfordringer, jeg er et forbillede for mine børn.

Mindre positive: Jeg skal bruge tid på træning som kunne være brugt med familien, jeg bliver i perioder mere træt, jeg skal tidligt i seng og må vælge fester og alkohol fra i perioder.

Arbejde

Her lister du betydning for dit arbejde/din arbejdsgiver. Nogle vælger at holde det helt privat at de træner op til Ironman. De gør det ofte for at arbejdsgiveren ikke skal tro den megen træning kommer til at påvirke deres indsats i hverdagen på arbejdspladsen. Andre er åbne omkring det og fortæller både chef og kollega omkring ironman planen. Hvad du skal gøre er individuelt. Jeg kan kun anbefale dig at være åben og involverende omkring det – også på din arbejdsplads.

Du kan evt. forhandle med din chef om at du i peak perioden er lidt mere fraværende for derefter at give den en ekstra skalle når du er tilbage efter Ironman. De fleste vil se med beundring på din beslutning. Min erfaring er at de fleste sagtens kan passe træning og et high performance job ind sammen – men det kræver naturligvis planlægning.

At være målrettet arbejdsmæssigt hjælper ofte ifht. at gennemføre en Ironman. De fleste arbejdsgivere vil se med meget positive øjne på en person der har vilje og målrettethed nok til at træne op til og gennemføre en Ironman.

Venner

I din vennecirkel lister du konsekvensen for dine venskaber. Ofte er det her du kommer til at gå lidt på kompromis. Jeg sagde nej til den tur i byen, den biotur osv. Dog var jeg også flere gange med men fravalgte så blot alkolhol og gik tidligt i hjem så jeg kunne passe min seng. Så når klokken blev 22.30 takkede jeg af og kørte hjem. Det er nødvendigt når vækkeuret ringer kl. 5.00 og et hårdt træningspas venter på cyklen lørdag morgen.

Jeg har nok sagt nej til en del på vennefronten pga. af triathlon men som sådan har jeg ikke mistet nogen venner. Jeg har til gengæld fået en masse nye venner i sporten. Der er et helt utroligt sammenhold i tri sporten. Mange af mine venner i dag har jeg fået de seneste 4-5 år. Det er ikke normalt at få mange nye venner når man nærmere sig 40 år men tri sporten har i den grad skabt mange nye venskaber for mig. Jeg er sikker på du vil opleve det samme.

Personligt

Her lister du alle andre ting der har med din ego drømme at gøre. I min personlig cirkel har jeg mine egne ambitioner, drømme og mål for hvad jeg vil i livet og den måde jeg vil leve mit liv på. Jeg har brugt mange år på at liste de ting jeg har i den cirkel. Et eksempel på noget jeg har i min personlig cirkel er ønsket om at være fit, rask og altid være den bedste fysiske udgave af mig selv. Desuden ønsker jeg at spise sundt og leve en livsstil der tillader mig at skeje ud af og til. Jeg vil gerne have balance. Når jeg bliver 70 skal jeg stadig være i stand til at kunne løbe et marathon.

Du behøver ikke lave alle områder og cirkler og have det hele klart inden du starter på din Ironman rejse. Jeg vil dog anbefale at du som noget af det første involvere din familie så i sammen kan lave en forventningsafstemning.

En Ironman er ikke en rejse man tager alene. Desuden er en rejse altid sjovere hvis man deler den med nogen.

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Nikolaj
Nikolaj er marketingchef hos OOB life. Nikolaj har selv brugt OOB life til at træne op til Ironman, marathon og ultraløb. Hos OOB life har Nikolaj ansvaret for at vi får spredt god træning ud til så mange som muligt.