Overvejer du at løbe dit første marathon?

Overvejer du at løbe dit første marathon i 2019, gør du dig sikkert nogle overvejelser før du træffer beslutningen. Hvert år hjælper vi nye løbere igennem deres første marathon.

Det at tage beslutningen om at løbe et marathon er en rigtig god beslutning, da træningen frem til marathon blandt andet vil give dig:

  • Forbedret form.
  • Øget velvære – som resultat af at være i bedre form og også have lidt sundere vaner end tidligere, da din marathontræning vil kræve det.
  • Vægttab.

Lad ikke dine gode intentioner blive stoppet af denne statistik

Desværre er vejen til alle disse fordele ikke uden sine udfordringer.

Ud over at holde motivationen oppe og passe træningen, så vil du også blive udfordret af det faktum at næsten 8 ud af 10 løbere bliver skadet hvert år.

Bliver du skadet vil det være umuligt at forberede dig på marathon. Netop på grund af skader er der så mange gode intentioner om marathon, der aldrig bliver til noget.

Motivation og skader er de to faktorer der afholder flest fra at gøre marathondrømmen til virkelighed.

Vi har i dette indlæg samlet nogle af de erfaringer vi finder brugbare du overvejer før dit første marathon.

Har du besluttet dig for at løbe dit første marathon?

Når du har truffet beslutningen om at løbe dit første marathon så anbefaler vi du gør følgende:

  1. Fortæl de som er tæt på dig om din beslutning. Fortæl dem også hvorfor du har sat dig dette mål.
    Rejsen mod et marathon er som nævnt ikke uden udfordringer. Det er dejligt at have støtte fra familie og venner.
  2. Læg en konservativ plan. Det er ikke meningen at du skal et decideret træningsprogram, da du sikkert ikke har forudsætning for det, men det er vigtigt at du lave en plan med hvor ofte du vil træne samt at du gradvis vil blive mere og mere fokuseret på dit marathon.Sørg for at du afsætter rigtig god tid til at forberede dig. Præcis hvor lang tid du bør forberede dig afhænger af dit udgangspunkt.

    Læs her mere om vigtigheden af have en plan for at nå dit mål!

  3. Få fat i et løbeur. Et løbeur med GPS og puls vil kunne hjælpe dig til at forstå hvor hårdt du presser dig selv i din træning. Uden at vide hvor hurtigt du løber og hvad din aktuelle form er, så svarer det at løbe uden sådan et ur lidt til at tage i fitnesscenter og ikke vide hvilket antal kilo du har på vægtstangen.
  4. Drop dine slidte tennissko. Løb er ikke en udstyrssport, men den smule udstyr du skal have bør være at god kvalitet. Alt for ofte begynder nye løbere i udslidte tennissko. Hvis du har besluttet dig for at løbe et marathon, så kommer du til at skulle løbe en del kilometre i dine forberedelser.Sørg for at du løber i et par løbesko der passer dig. Løbesko variere både i farver, men også efter hvordan du løber. Er du i tvivl om hvilke løbesko du skal have kan det være givet godt ud at tage i en løbebutik og få råd om dette, fremfor at købe et par i blinde.

    Når du ved hvad du skal have, så er det lettere i fremtiden at søge gode tilbud.

  5. Vær tålmodig. At løbe et marathon kræver tålmodighed. Det kræver at du disponerer dine kræfter – både på selve stævnedagen, men i den grad også i dine forberedelser.Selvom du føler din form er langt væk fra at kunne løbe et marathon, så skal du være tålmodig og ikke presse dig selv så meget som mulig med det samme.

    Husk: Det fleste overvurderer hvor meget de kan forbedre deres form på 1 måned og undervurderer hvor meget de kan forbedre den på 1 år.

Læs mere om at få en løbetræner her.

Rigtig god træning!

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Aleksandar
Aleksandar Sørensen-Markovic er stifter og ejer af OOB life. Aleksandar er tidligere professionel triatlet og har top 10 resultater i internationale Ironman stævner bag sig. Han har de seneste 8 år trænet mange hundrede personer, fra nybegyndere til elite atleter.