OOB coach Vicenç om hans anden sæson som PRO

OOB træner Vicenç har udover de atleter han træner også travlt med siden egen træning, da han kører som PRO’er. Vi tager en status på Vicenç’s træning og sæsonen der så småt nærmer sig.

Kort om Vicenç

Hvornår startede du som OOB coach: Januar 2017

Hvornår startede du selv med tri: Mit første tri stævne var en sprint distance i juni 2009

Dit bedste Ironman resultat: Hvis bedste resultat betyder hurtigste, så var det IM Barcelona (8t 40min), men det stævne jeg er mest stolt af er min IM PRO debut i Nice (samlet 12’er, under 5 min til top 10) i 9t 11min.

Hvornår startede du som PRO: Sidste år, så 2018 var mit første hele år hvor jeg kørte som pro’er. Før det kørte jeg som AG’er i Ironman stævner og som elite i spanske tristævner.

Hovedmål i 2019: Mit mål i 2019 er det samme som det har været siden jeg startede i 2009: At blive bedre end sidste sæson. Jeg ved at jeg stadig kan forbedre mig. Mit største mål er at komme i top 10 til et officielt IRONMAN/Challenge stævne og køre Ironman under 8.30 – Målene behøver dog ikke at blive opfyldt den samme dag 😉

Næste stævne: Jeg starter sæsonen til Challenge Salou

Vicenç, hvordan går det med træningen?

For at være ærlig, så har træningen været super god de sidste par måneder. Jeg kom tilbage fra off-season lidt tidligere end jeg normalt gør og det var nemt at komme tilbage i en ok form. Jeg ved at restitution og off-season er vigtigt, men det er også vigtigt at det ikke bliver for langt. Derfor holder jeg mig også altid aktiv i off-season.

Mine tal er bedre end de normalt er på den her tid af sæsonen, så jeg er spændt hvor jeg kan være når der skal køres stævner. Alle har jo op og ned i løbet af en sæson og for et par uger siden da jeg løb et intervalsæt fik jeg en lille forstrækning i baglåret. Jeg havde planlægt en halvmarathon, men droppede det selvfølgelig, da det ville være for stor en risko for min IM sæson. Siden da har jeg bare fokuseret på at blive 100% klar igen og derfor løbet mere roligt.

Jeg mistede to uger af mit løbeprogram, da jeg ikke havde nogle problemer med svøming og cykling. 2 uger, så lang tid før sæsonens store mål er ikke noget at bekymre sig om ift de mål man nu har sat. De små udsving der er i løbet af en sæson har sjældent en stor påvirkning på sæsonmål.

Nu skal jeg til Lanzarote i to uger på træningslejr, hvor jeg håber at få noget super træning og efter det bør jeg være 100% klar til at løbe, som jeg gjorde før skaden.

Som både træner og atlet med erfaring med skader selv, hvilket råd vil du normalt give folk der har fået en skade?

Der er korte og lange skadespauser. De fleste vil opleve nogle ganske små pauser (også sygdom etc) og ingen eller meget få af de større. Men selv de små skal man selvfølgelig have fokus på at pleje så godt som muligt. Man skal finde ud af præcist hvad der er galt og hvordan det skal behandles. Mange tror – inklusiv mig selv – at små skader bare forsvinder af sig selv og det er ikke altid rigtigt. De kan sagtens dukke op senere og være blevet værre.

Der er masser man stadig kan gøre for at holde sig aktiv, så når man har en skade er det vigtigt at forstå at restitution og behandling af skaden er nu en del af dit træningsprogram på lige fod som du normalt betragter løb, cykling og svømning.

På trods af udfordringen med forstrækningen, så har du stadig store mål for sæsonen. Hvordan ser sæsonen ud?

7. April: Challenge Salou

5. Maj 5th: B Banyoles

25. Maj: Ironman Lanzarote

7. Juli July: Challenge Roth

Disse stævner er 100% i min plan. Efter Roth er jeg ikke sikker på hvad planen er, men jeg regner med at jeg skal køre endnu en Ironman. Jeg ville elske at køre igen i Danmark, fordi jeg har så gode minder fra IRONMAN Copenhagen 2017. I år er der ikke et mande PRO-felt, so måske det skal været 2020 A-mål 😉

Du er tilmeldt det legendariske stævne Challenge Roth i Tyskland. Er det din første gang der og hvad forventer du?

Ja, det vil være første gang jeg kører Roth. Jeg er virkelig spændt på det, da det er mit store mål for sæsonen, også selv hvis jeg vil køre endnu en Ironman. Jeg vil virkelig gerne lave et godt resultat der og det bliver blandt et stærkt PRO-felt, så jeg glæder mig!

Hvordan ser en normal træningsuge ud for dig nu?

Det skifter en hel del, men lige nu træner jeg hver dag og 2-3 timer per dag, inklusiv styrke- og coretræning. Jeg svømmer, cykler og løber aldrig på samme dag. Jeg har en nem dag med aktiv restitution hver uge og så har jeg normalt en fuld dag dag helt fri hver 2-3 uge, hvilket er godt som afbræk.

Da du tog skridtet fra age grouper til PRO, ændrede du så noget i din træning?

Der har helt klart været ændringer. Nu svømmer jeg meget mere end jeg gjorde da jeg var agegrouper, fordi dynamikken i stævnerne er anderledes (svømning er vigtigere i et profelt). Jeg har også langt flere kvalitetssæt og færre sociale træninger. Selve strukturen er i det store hele meget det samme.

Hvordan føltes det at gå fra AG til PRO. Hvad var den største forskel for dig?

Rent stævnemæssigt er det en stor forskel. Det er helt anderledes end et agegrouper felt, fordi niveauet er så højt og mange af PRO’erne har det som deres levebrød, så resultaterne er vigtige for dem.

Hvilket træningssæt nyder du specielt meget for tiden?

Altså, jeg ved ikke om jeg ligefrem nyder det, men jeg laver en masse korte power reps på hometrainer. Det er virkelig hårdt! Men når du begynder at arbejde på race pace, ved man hvor stor en forskel det arbejde har gjort, så det føles godt!

Og et sidste spørgsmål: Hvordan går det med jobbet som træner? Forventer du nogle spændende resultater i den kommende sæson?

Det går rigtig godt. Jeg elsker at træne OOB atleterne og jeg elsker at køre selv, så at kunne kombinere det er fantastisk og komplementerer hinanden rigtig godt, da jeg forstå de situationer de er i, da jeg højst sandsynligt selv har oplevet det.

Sæsonen er knap nok startet, så det er svært at spå om resultaterne, men jeg er sikker på at når sæsonen er ovre, så står vi tilbage med en masse fede resutlater.

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Nikolaj
Nikolaj er marketingchef hos OOB life. Nikolaj har selv brugt OOB life til at træne op til Ironman, marathon og ultraløb. Hos OOB life har Nikolaj ansvaret for at vi får spredt god træning ud til så mange som muligt.