LØBEHASTIGHED: LØBEBÅND VS LØB UDE

Løbetræning på et løbebånd har mange fordele, men løb på løbebånd adskiller sig en smule fra almindeligt løb ude.

En af de ting der er anderledes er den hastighed man kan løbe med.

De fleste vil opdage, at de lettere kan holde en høj hastighed når de løber på et løbebånd. Andre oplever det modsatte.

Som udgangspunkt er det dog lettere at løbe på løbebånd end at løbe ude. Faktisk en hel del.

Hvis du ønsker at sammenligne din hastighed på løbebåndet med den hastighed du kunne have løbet ude, så skal du indstille løbebåndet med en smule stigning.

Som udgangspunkt skal du løbe med 1.5% stigning på et løbebånd hvis du ønsker at sammenligne tempo med når du løber ude.

Der dog ikke ensbetydende med at du altid skal løbe med 1.5% stigning, men det kan være en hjælp i planlægning af din træning, at du er klar over hvad belastningen du udsætter dig selv for svarer til når du løbe ude.

Der findes her en grundig oversigt over sammenligning mellem løbe på løbebånd og løb ude.

Her kan du se og sammenligne hvad forskellige tempi og stigningsprocenter med når du løbetræner ude.

Happy training

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Aleksandar
Aleksandar Sørensen-Markovic er stifter og ejer af OOB life. Aleksandar er tidligere professionel triatlet og har top 10 resultater i internationale Ironman stævner bag sig. Han har de seneste 8 år trænet mange hundrede personer, fra nybegyndere til elite atleter.