Hvilken forskel kan en løbetræner gøre?

Hvilken forskel kan en løbetræner egentlig og gøre og er det investeringen værd? Det er nogle af de mest naturlige spørgsmål, man har inden man vælger at starte med en løbetræner. Hos OOB life er vi meget bevidste om at vi ikke kun leverer et træningsprogram, men at vi hjælper dig med at lykkes med dine mål. Det er det, som er forskellen på personlig træning og så blot et træningsprogram.

Ofte er der nogle områder, vi kan se der går igen, hvor vi hjælper folk der træner med os. De er:

#1 Øget motivation og træningsglæde

Motivation og træningsglæde er nøgleordene hvis man har sat sig et mål man vil lykkes med. Når man sætter sig et mål er man typisk super motiveret, men når arbejdet skal udføres, så kræver det at man kan holde sin motivation høj.

Begynder man at føle at træningen bliver en sur pligt falder motivationen.

Der er flere grunde til at ens motivation kan falde, men den typiske er at man træner forkert.

Man kan let tro at jo mere man presser sig selv i sin træning, jo bedre er ens muligheder for at lykkes.
Det modsatte er faktisk oftest tilfældet.

En professionel løbetræner vil kunne tilrettelægge et træningsforløb hvor man støt og roligt kommer i bedre form, taber og holder motivationen høj.

Ud over en korrekt plan, så oplever de fleste at det er virkelig motiverende at have en træner der følger på ens træning og som giver en pisk og gulerod efter ens behov.

#2 Øget forpligtelse

Træning i en travl hverdag kan let blive et ensomt foretagende, som skal klares i dagens ydertidspunkter.
Familie, arbejde og venner gør det vanskeligt at træne ud fra en forenings ofte ukristelige tidspunkter og ofte kan det være svært at finde tid til at komme i fitness center. Så er man overladt lidt til sig selv.

Når man er det bliver det ofte let at droppe træningen hvis man er træt eller uoplagt.

Når man har en OOB life træner, så modtager man en træningsplan fra sin træner, som man er enige om man burde kunne følge.
Der kan naturligvis sådan at man nogle gange ikke får trænet som planlagt. Det må man forvente.

Er årsagen til at man ikke får trænet at man er et sofadyr og lidt for Netflix afhængig, så kan man godt forvente at ens træner hiver en i ørene! Det har vi alle brug for fra tid til anden.

Netop det at have en at stå til ansvar overfor er med til at øge en forpligtelse overfor ens træning. Det er en stor hjælp når motivationen er lidt lav, det er koldt og man er kommet til et super vigtigt sted i sin Netflix serie!

#3 Øget succesrate!

Har man et mål for sin træning (hvilket vi kraftigt vil anbefale man har) så handler det om at lykkes.

Jeg har nævnt nogle årsager til hvorfor man kan ryge ud af sporet mod sit mål. For at sikre at du lykkes, så vil en professionel løbetræner kunne hjælpe dig med disse 3 ting, som alle er vigtigt for at øge din succesrate!

Et klart og defineret mål.

Eksempelvis er det  ikke nok blot at sige at man gerne vil tabe sig. Hvor meget og inden hvad dato er vigtigt.
Når du har et klart mål, så vil en dygtig træner kunne skræddersy et personligt træningsprogram til dig som vil føre dig fra hvor du er til der hvor du gerne vil hen.

Øget velvære og glæde ved træningen.

Når mange begynder at følge et af vores programmer tænker de ofte: “Skal det ikke gøre mere ondt at træne?”!
Svaret er altid det samme: “Nej, træning skal ikke gøre ondt. Det skal være sjovt og give dig lyst til at lave mere af det”.

Smerter har aldrig været tegn på at man gør noget godt. Husk: Det skal føles godt at gøre noget godt for sig selv.
Du gør noget godt for dig selv når du kommer i bedre form og det skal gøre dig glad, øge din motivation og give dig lyst til at fortsætte træningen.

Har du det ikke på den måde, så bør du overvejer om ikke måden du træner på skal ændres.

Vedholdenhed.

Du når dine mål når du træner uge for uge, måned for måned. Det kræver at man er vedholden.

Øget motivation og træningsglæde er vigtigt, men der kommer til at være tidspunkter hvor du er træt og ugidelig.

Her er det en stor hjælp at have en at stå til ansvar overfor, så du ikke bare kan ligge dig på sofaen med god samvittighed når du godt ved at du burde hanke op i dig selv og komme afsted.

#4 Minimeret skadesrisiko

Skader er noget at det mest irriterende man kan opleve når man træner. Det er desværre noget der rammer rigtig mange.

80% af alle maratonløbere bliver skadet. Det er helt vildt! Den primære årsag til disse skader er overbelastningsskader.
Altså at man presser sig for hårdt!

Det er flere muligheder for at undgå dette, men den primære årsag til skaderne opstår er at man øger distancen på sin træning og / eller træner for intenst!

Det at opbygge sin korrekt og ikke presse for hårdt på men stadig få formfremgang kan være vanskeligt.
Det kræver man forstår hvordan kroppen påvirkes af træning. Træning består af 3 dele:

Træning / belastning + hvile = formfremgang.
Træner man for lidt og hviler for meget, så får man formnedgang.
Træner man for meget og hviler for lidt, så risikere man overtræning og skader.

Det er altså en balancegang der skal holdes gennem et forløb. Det gør du lettest ved at følge en træningsplan der er lavet af en der forstår træning og som har tilpasset planen til din aktuelle form!

Samtidig vil en personlig løbetræner hurtigt kunne hjælpe dig tilbage på rette spor hvis du begynder at få ømheder. En dygtig træner vil hurtigt kunne anbefale dig basale afspændingsøvelser eller sende dig i retning af behandlere og specialbutikker der vil kunne sikre at potentielle skader afværges opløbet!

Men er en løbetræner så en god investering?

En dygtig løbetræner vil kunne hjælpe dig med at øge motivationen og  hjælpe dig med at komme i dit livs form,  men det kan også være en rigtig god investering set fra andre perspektiver.

Vi ved at 80% af de som træner til et maraton bliver skadet. Den primære årsdag er overbelastning. Overbelastning kan undgås på flere måder. Korrekt planlagt træning, at man tilpasser din træning hvis man bliver øm og at man køber korrekt udstyr er nogle af de ting der spiller en rolle.

Vi oplever ofte at vi ikke kun hjælper med at øge træningsglæden, men vi hjælper også løbere med at holde skadesfri.

På den måde kan din løbetræner potentielt hjælpe dig med at spare penge.

Udgifter til behandlere, ingen fejlindkøb af udstyr og startnumre der rent faktisk bliver brugt fordi du undgår skader eller motivationsdyk er nogle af de ting din løbetræner vil kunne hjælpe dig med.

Skulle uheldet endelig være ude, så vil vi også hjælpe dig med at komme til dygtige og kompetente hjælpere, så du ikke spilder tid hos behandlere der ikker er i stand til at hjælpe dig tilbage til træningen.

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Aleksandar
Aleksandar Sørensen-Markovic er stifter og ejer af OOB life. Aleksandar er tidligere professionel triatlet og har top 10 resultater i internationale Ironman stævner bag sig. Han har de seneste 8 år trænet mange hundrede personer, fra nybegyndere til elite atleter.