Christina Svejstrup om store resultater, modgang og balance i hverdagen

Christina er en af de OOB’ere som får utrolig meget ud af hendes tid og balancerer familie, egen virksomhed og triatlon. Sidste år lavet hun et fantastisk resultat til IRONMAN 70.3 European Championships i Helsingør som foregår i næste uge igen. Derfor tænkte vi at vi ville interviewe Christina om hendes liv, træning og erfaringer med stævnet. Læs med her:

Christina, start lige med at fortælle os hvem du er, familie, hvad du laver etc.?

Jeg hedder Christina Svejstrup. Er 35 år og bor sammen med min mand og 3 børn, Victoria på 4 samt Silke og Lærke (tvillinger) på knap 2 år. Driver til hverdag egen rengøringsvirksomhed på 9. år.

Hvor længe har du kørt tri og hvor længe har du trænet med OOB life?

Jeg har kørt tri siden 2015 og har trænet med OOB Life fra første step i ‘denne verden’ 🙂

Hvad fik dig i gang med tri?

Det var faktisk min mand, som satte gang i tri herhjemme. Vi kørte vores første fulde distance sammen i Kbh i 2015 – ventede på ham i mål – haha 🙂 Tri var udelukket mentalt for mig dengang min mand startede, da jeg stod med lille Victoria på armen dengang. Men efter at se ham til Deloitte 70.3 mærkede jeg stemningen til stævnet som et sug i maven og blev ikke et sekund i tvivl om jeg stod på den forkerte side af afspærringen 🙂

Derfor tog jeg kontakt til min mands træner, som også trænede med OOB life i sin tid, og jeg gik derefter kompromisløst til værks.

Jeg kunne ikke svømme (crawle) 25m og havde aldrig kørt cykel på landevejen som træning, så jeg var det man vidst kan kalde ‘pænt udfordret’.

Du havde en fantastisk dag sidste år til IM 70.3 European Championchips. Kan du fortælle os lidt om dagen, dit resultat og hvad det betød (og betyder) for dig?

Jeg kørte IM 70.3 Helsingør 2015, hvor jeg løber en god tid ind. EM skulle det så hedde sig i 2017 og jeg havde store forventninger til stævnet og drømte om ny PR på den distance.

Stævnet er rigtig godt deroppe med super stemning, som viste sig at sætte sig godt i benene i 2017, hvor jeg slår 14min af min tid (4.29) trods penalty i T2, hvor jeg får trillet over måtterne på cyklen og ikke stiger af i tide. DAMN! Der står jeg så og pudser glorien i ‘boksen’ inden jeg, som en løve i bur kan komme ud og catche up.

Svømmedelen bliver aldrig min favoritdisciplin, men når den er ‘overstået’ og landkrabben rammer fast jord, glæder jeg mig til cykelturen i smukke omgivelser og ikke mindst at komme ind på løbet, hvor det koger af god stemning fra glade mennesker og god musik.

Mit resultat betyder rigtig meget for mig, da jeg siden start på tri har stillet høje krav til mig selv og mine præstationer – uden at ha’ noget at ha’ det i, kan jeg lige så godt være ærlig at sige, for jeg var fuldstændig grøn på tri.

OOB life har været rigtig godt med mig hele vejen, og her drøfter vi selvfølgelig både surt og sødt.

Evner eller ej – eller uanset ambitionsniveau er vejen til målet sejt, langt, udfordrenende, krævende men ikke mindst WORTH IT, når den hårdt brugte krop rammer den legendariske finishline, som i 2017 blev i armene på mine 3 piger, mand, familie og venner, som støtter mig og bakker op hele vejen.

Har du nogle gode råd til de deltagere som skal køre stævnet om ganske kort tid?

Først af alt skal man huske at nyde dagen – også undervejs selvom det gør ondt – rigtig ondt – haha!

Vi står jo alle på nåle om morgenen med høj puls inden vi overhovedet er startet, for der er jo virkelig lagt timer i det op til dagen og vi venter alle spændte på hvad der mon sker de næste timer – med benene, teknisk, disponering, husker jeg nu det hele, depoter, uret, ja jeg kan rimse meget op. Der er så meget der kan ske på dagen – selv for den bedste. Det ser vi jo selv indenfor pro-feltet.

Jeg kan godt lide at lade mig presse lidt til stævnerne, men holder mig til planen og ‘lytter’ til egen krop hele vejen.

Den lange vej til mål kan blive riiiiigtig lang, hvis ikke der disponeres korrekt for DIG. Lad dig ikke rive for meget med eller provokere.

Apospos provokation og lytte til dig selv – oplevede jeg det selv på den fulde distance i Kbh. Jeg ligger og ‘bytter’ plads med en gut længe på cyklen og han vifter konstant til mig fordi han vil ‘af med mig’ – til sidst lader jeg ham suse afsted, fordi jeg selv taber den gode indre energi kort. Ser ham gå indenfor de første 5km på marathon :-)) Ja undskyld mit smil, men her erfarede jeg at ‘mit eget personlige race’ gav bonus. Det er bestemt en af de store ting jeg har i mente til mine stævner i fremtiden. Kør som du er trænet op til – og liiidt til 😉

Hvad har du kørt siden det stævne?

Efterfølgende kørte jeg IRONMAN Copenhagen, hvor jeg bliver bedste AG’er til dato i Kbh i tiden 9.17. Jeg kørte VM på Hawaii i 2015, hvor jeg i Kbh vinder min AG – helt og ganske uventet, da det var min første fulde distance nogensinde.

Hawaii takkede jeg nej til i 2017, da jeg stod med 3 meget små børn på det tidspunkt. Jeg bliver gravid med tvillingerne, Silke og Lærke, 4 uger efter VM og kører derfor ikke tri i 2016 (her fik min mand sin tur 🙂

Hvad har du selv af stævneplaner i 2018?

Ja atter hjemmebane, da mine piger stadig er meget små.

Min første planlagte stævne missede jeg desværre i Herlev, da jeg natten op til bliver syg.

Den kostede 4kg på min i forevejen spæde krop – haha! Og satte selvfølgelig spor både fysisk og mentalt.

Nu er jeg tilbage til normalvægten og jeg kørte Karrebæksminde Triathlon i den netop overståede weekenden.

Derefter Helsingør 70.3 samt Kbh – igen 😉 Jaja min coach vil gerne have mig udover stepperne, men forstår selvfølgelig også begræsningerne i forhold til børnene – så han må vente lidt endnu 😉 Jeg er bare taknemmelig for det jeg kan ‘få’ denne sæson taget i betragtning af min familie.

Ja og skulle jeg så være så ‘heldig’ i Kbh at kvalle – jamen så går turen til Hawaii igen 🙂

I en travl hverdag hvordan får du så passet træningen ind og balancerer det hele?

Puha ja nu bliver jeg jo allerede forpustet her ved det spørgsmål.

Jeg er først og fremmest OG ikke mindst meget heldig at ha’ den største opbakning herhjemme fra min mand. Havde min børn været store nok til at forstå hverdagen havde de nok kørt deres mor knap så hårdt – haha!

Jeg træner primært morgen/formiddage. Min mand tager børnene oftest om morgenen og jeg kan lægge min træning så vidt muligt mens de er i institution.

OOB life kører ‘Family first’ og er gode til at lægge programmer så vidt muligt efter den enkeltes behov. Mine lange træningspas ligger sjældent i weekenderne, hvor familien skal samles.

Jeg arbejder meget tidligt om morgenen og ofte om aftenen når børnene er lagt.

Hvornår sover Svejstrup så  – ja altså – jojo jeg får mere søvn nu end jeg gjorde i 2017, hvor vi ikke sov i 9mdr med konstant krævende tvillinger. Det har været CRAZY og hvordan jeg kunne gennemfører min træning i den tid og opnå præstationer, som jeg gjorde – ja det forstår jeg egentlig ikke selv.

Jeg er vanvittig stædig når jeg sætter mig noget i hovedet.

Tri og balance – finder man ikke 12mdr om året. Det går op og ned og jeg tror bestemt stress og 1000 tanker rammer de fleste atleter. For mig er højdepunkterne større og jeg nyder virkelig træning. Jo jeg rammes bestemt også af tryk på fra alle sider og pludselig føler jeg mig kronisk bagud på alle fronter, fordi træningen fylder RIGTIG meget.

Jeg har gjort en del tiltag, fordi jeg gerne vil opnå noget med min sport. Tre børn og tri kom faktisk i en pærevælling indenfor få år og pludselig var der rigtig meget struktur i mit liv, som var så anderledes at jeg liiiige skulle sætte mig ned og prøve at følge med. Livet bød på så meget på så kort tid oveni den virksomhed, som jeg også havde/har kær.

Hvordan synes du at OOB life kan hjælpe dig?

Da jeg startede på tri, vidste jeg at der skulle være struktur, fokus og timerne skulle disponeres korrekt. Det evnede jeg ikke selv og ønskede fra første dag jeg satte mig mål om stævner, professionel hjælp på området.

Skal jeg bruge 20 timer på noget (f.eks) – så skal de bruges korrekt og her har OOB life virkelig rykket mig og hjulpet mig godt.

De ligger programmer efter min hverdag – så vidt muligt.

De hjælper mig ikke kun fysisk, men også mentalt. Træning ‘går i bølger’ som min coach, Aleksandar selv udtaler det.

OOB har gode atleter og det tiltrak også mig som ‘kunde’.

Vigtigt! De har erfaring på egen krop. Jeg har meget selv den holdning at man kun, eller ihvertfald bedst ved hvad man snakker om/har med at gøre, hvis man selv ‘har været der’.

 

Er rigtig glad for mit valg af OOB life. Jeg har de sjove år nu i forhold til, hvor meget jeg kan rykke mig, fordi jeg har haft så meget at arbejde med siden opstart.

Fremgang er jo sjovt – både for atleten og træneren og jeg har bestemt ikke planer om at skifte coach. Vi drøfter planer og jeg synes samarbejdet gør mig nysgerrig og er spændende. Jeg bliver så lige til tider bedt om at ha’ en smule tålmodighed – haha! Jeg er jo som et barn i legeland og er jo så spændt kommende oplevelser med sporten i fremtiden sammen med OOB

Jeg ved at du lige har været syg. Hvordan håndterer du de små bump på vejen og modgang som der bare er nogle gange?

Ja som tidligere nævnt blev jeg syg op til stævnet i Herlev. Aleksandar var en smule bekymret for evt overtræning og for stort pres, men det viser sig at være en bakterie, som kostede mig kg (4) og et mentalt stød – absolut!

Jeg blev afkræftet og kunne ikke indeholde mad i 9 dage, hvilket virkelig har kostet power tiden efter.

Jeg gjorde opmærksom på overfor OOB at jeg fortsat skulle behandles som hidtil og ikke som ‘et råddent æg’, fordi jeg blev syg af noget udefra kommende.

Jeg var frustreret og ærgerlig om natten op til og bagefter, da jeg nu i over 9 mdr har knoklet timevis af træning ind for en god sæson i år.

Jeg er meget utålmodig og nej Rom blev ikke bygget på en dag, men når man har oplevet optur og optur og optur gennem sin træning i de ‘kedelige’ måneder og så rammer muren med sygsom natten op til et stævne  – ja så flager man ikke ligefrem. Nøøiih altså!

Jeg har sjældent et træningspas uden at være målrettet, så bump på vejen påvirker mig bestemt, men jeg lærer også noget for hver gang, for jeg kan trods alt se, hvor hurtigt man kommer igen.

Her var timingen bare rigtig uheldig og der var ikke noget tid at tage af til at nå at komme sig.

Jeg har ambitioner og vil gerne se at mit hårde arbejde betaler sig. Og så øsnker man selvfølgelg bedst mulige dage. Da jeg blev syg ringede A et par gange på stævnedagen og jeg skulle lige ‘æde mig selv’ inden han fik en ‘tritosse’ i røret – haha!

Bump på vejen er ikke sjove, men lærerige og jeg ved nu med min kommende 3. Sæson af den smule erfaring jeg nu at det går op og ned. Coaching af rigtig vigtig her for at løfte humøret og så kommer opsvinget igen 😉

Jeg krydser ihvertfald fingre for at sygsom eller andre ‘ubelejlige ubehageligheder’ kommer mellem stævnerne fra nu og ikke på selve dagene 😉

Og så et sidste spørgsmål: Hvad ville et perfekt træningssæt for dig være?

Jeg træner meget alene og det befinder jeg mig godt med – nok mest grundet tiden som går under sociale sessions.

Jeg prøver så vidt muligt at træne, så det rammer familien mindst muligt.

Jeg fungerer bedst med en kombi af træning i det fri og centeret. Min vintertræning er der meget styrketræning indover. Her i foråret og sommeren bliver der skruet op for timerne på landevejen, så der skal jeg være lidt kreativ med styrke og gør her også brug af lidt udstyr herhjemme.

Jeg keder mig nemt, så al intervaltræning er lige mit temperament. Jeg bliver udfordret fysisk og mentalt og jeg synes træningen går hurtigere sådan.

Jeg er ikke så god til at holde mig nede, men er blevet bedre til de roligere ture i år.

Det er jo altid en balance, som athleten selv skal finde. Træneren mærker jo trods alt ikke kroppen, så det er op til den enkelte at sige fra til programmerne, hvis kroppen signalerer så, men OOB gennemskuer mig hurtigt, når jeg ikke selv er god til det, for så hænger zonerne lidt i en periode. BUSTED!

Træning er bedst for mig ‘kort men hårdt’ men nyder også dagene, hvor jeg bruger træningen til at koble fra for hverdagen 🙂

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Nikolaj
Nikolaj er marketingchef hos OOB life. Nikolaj har selv brugt OOB life til at træne op til Ironman, marathon og ultraløb. Hos OOB life har Nikolaj ansvaret for at vi får spredt god træning ud til så mange som muligt.