3 ting du bør overveje hvis du vil forbedre dig til den kommende sæson

Tri, løbe- og cykelsæsonen 2018 er bag os.

Har du fulgt med her på OOB life vil du kunne se at det har været en sæson fyldt med personlige rekorder og imponerende resultater – både på nationale og internationale scener.

Det giver sig selv at personlig fremgang ikke kommer af sig selv, men præcis hvad skal du gøre hvis du gerne vil gøre den kommende sæson til et år hvor du oplever formfremgang og får indfriet nogle af dine sportslige drømme?

Vi har samlet en liste med 3 vigtige punkter. Alle punkter er en stor del af det fundament som de OOB’ere der har oplevet størst fremgang i den forgangne sæson har haft:

#1 Drop fokus på antal træningstimer.

Det er klart at jo hårdere man træner, jo bedre bør man blive. Desværre er det bare sådan at rigtig mange kommer til at træne langt hårdere end de bør.

Resultatet? Lav motivation, overtræning og skader.

Fremgang i træning kommer gennem:

Stress + hvile = respons.

I udholdenhedssportsgrene som løb, cykling og triathlon er der desværre en kedelig tendens til at have fokus på hvor mange timer man træner.

Husk: Så længe diverse stævner ikke uddeler placeringer og diplomer baseret på hvor flot en træningsdagbog du måtte have, så sæt i stedet fokus på det simple spørgsmål:

Er jeg blevet bedre af min træning?

#2 Kontinuitet er nøglen til personlig succes.

De OOB’ere som i 2018 har oplevet størst personlig fremgang i 2018 har en ting til fælles: De har trænet kontinuerligt.

Med kontinuerligt mener vi at de igennem mange måneder har trænet hårdt for at nå deres mål.
At fokusere på at træne kontinuerligt handler ikke om at du blot skal okse ud af døren og træne så meget og så hårdt som du kan, men i stedet at du sørger for at følge en plan og et forløb der løbende udvikler din form samtidig med at du balancerer din træning mellem resten af din hverdag.

Det det er bedre at træne en lille smule hele tiden end at prøve at træne en hel masse engang imellem.

Nøglen til kontinuerlig træning er: MOTIVATION.

Det er nemt at miste sin motivation, men at holde den er mere vanskeligt.
Disse punkter er vores erfaring alle er vigtige:

  • Din træning gør dig stærkere. Du føler og kan se at din træningsindsats bringer dig tættere på dit mål.
    Korrekt planlagt træning gør dig stærkere uden at du skal træne hårdere, men ved at gøre dig i stand til at gennemføre hårdere træning!
  • Din træning er planlagt efter andre ting i dit liv. Du føler ikke at du konstant går glip af noget blot fordi du har personlige ambitioner med din træning.
  • Du bliver holdt forpligtet og får anerkendelse for din træning. At have en personlig træner der tager medejerskab over dine ambitioner er både med til at hjælpe dig til at opnå dit mål, men det er også med til at øge din motivation.

#3 Hav en klar målsætning!

Det kan lyde fjollet, men vi erfarer faktisk at rigtig mange der bruger meget tid på deres træning mangler en klar målsætning.

Hvad er det præcis du gerne vil opnå med din træning. Derudover er det enormt vigtigt at reflektere over hvorfor man gerne vil opnå det mål.

Det er godt at have en målsætning om at man gerne vil løbe maraton på under 3 timer, men hvorfor er det vigtigt?

Vores erfaring gennem årene er at de som er 100% afklaret med hvorfor de har de mål de har, også er de som oftest lykkes.

Rigtig god træning frem mod sæsonen 2019!

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Aleksandar
Aleksandar Sørensen-Markovic er stifter og ejer af OOB life. Aleksandar er tidligere professionel triatlet og har top 10 resultater i internationale Ironman stævner bag sig. Han har de seneste 8 år trænet mange hundrede personer, fra nybegyndere til elite atleter.