30 kg vægttab og gennemført Ironman – Mød OOB’er Christian Slot Munk

Vi har taget en snak med OOB’er Christian Slot Munk, før at høre hans historie om at få balance i træningen, vægttab og det at gennemføre Ironman. Læs Christians historie her:

Lad os starte med at få det basale på plads. Hvem er du, hvad laver du, hvad træner du, hvor bor du henne og hvad træner du til lige nu?

Mit navn er Christian Slot Munk. Jeg er 35 år og arbejder til daglig med forsikring.

Jeg træner primært til triathlon, men også løb har stor interesse.

I øjeblikket træner jeg til et adventure marathon på den kinesiske mur – Conquer the Wall marathon.

Derudover træner jeg til The Big Four som jeg laver i løbet af 2019, hvis kroppen kan klare det 🙂

Kan du fortælle lidt om din træningsbaggrund og hvorfor du træner det du gør nu?

Jeg har spillet fodbold siden jeg var 4 år, men til sidst blev jeg træt af sporten. Jeg var uheldig med nogle skader i ryg og albue. Jeg begyndte at styrketræne for at lindre smerterne i min ryg og jeg begyndte at løbe lidt for at tabe vægt, da jeg var noget overvægtig.

Christian Slot Munk

Jeg begyndte efter noget tid, at blive glad for at løbe, men fik en typisk overbelastningsskade efter for meget løb på for kort tid. I forbindelse med at komme tilbage fra overbelastningsskaden, begyndte jeg at cykle på racercykel. Ligesom ved løb, blev jeg glad for at kunne komme rundt forskellige steder man ellers ikke kom normalt, og nyd friheden mens jeg trænede. Og så manglede jeg jo ‘blot’ svømmedelen for at kunne lave triathlon, der altid har fascineret mig.

Jeg har altid elsket at udfordre mig selv. Jeg har dårlige lunger, og jeg kom ind i triathlon med en ryg og albue der ikke var optimale. Så når folk jokede når jeg nævnte triathlon som sport, blev jeg blot endnu mere tændt på, at jeg ikke ville lade mig ‘misse ud’ fordi jeg havde nogle skavanker.

I triathlon er der mange aspekter man hele tiden skal have styr på og kan forbedre. Det gør, at jeg hele tiden ønsker at forbedre mig, men uden at det bliver trivielt.

Du har tabt dig en hel del. Kan du fortælle os lidt om din livsstil før og nu og hvordan den rejse har været?

Jeg har alle dage været meget glad for mad. Når man så samtidig ikke rører sig nok, og tillader sig selv at lade skader og skavanker forhindre træning, så bliver man tyk. Og som 178 cm høj og en vægt på små 107 kg. så var jeg på vej i en forkert retning rent helbredsmæssigt.

Det pudsige er, at min livsstil ikke har ændret sig væsentlig meget. Jeg spiser stadig god mad og jeg kan også have dage, hvor jeg nok burde undlade en portion, men nu træner jeg også væsentlig mere. Jeg tænker også langt mere over, hvad jeg så spiser – især når race-season nærmer sig.

Det har været en del af udviklingen, at jeg via min træning har lært min krop langt bedre at kende. Især omkring kosten, hvor jeg kan mærke en kæmpe forskel på hvordan og hvad jeg spiser – og hvor meget jeg så efterfølgende kan yde til træning. Dette motiverer mig yderligere til at spise korrekt.

Jeg kan dog sagtens forene meget træning, men at nyde både en øl og en stor is med jævne mellemrum. Man må bare være ærlig overfor sig selv i forhold til balance mellem træning, hvad man propper i munden og hvad man ønsker af resultat.

Rejsen har været helt forrygende. Det har været så kæmpe stort, pludselig at kunne løbe hurtigere end jeg nogensinde har kunnet før og ikke mindst længere. Gå fra størrelse XL til medium i tøj. Støtten og anerkendelsen over hvad man har opnået. Det har været en fed oplevelse og jeg ønsker for alle der gerne selv vil tabe sig.

Hvordan kom du i gang med OOB life?

Da jeg begyndte at træne, trænede jeg selv. Det var virkelig svært at komme ud ad døren, og hver dag var jeg i tvivl, om jeg nu ville løbe i dag eller cykle eller hvad jeg ville. Og i flere tilfælde endte det med, at jeg blot blev hjemme på sofaen.

Jeg havde en kollega der selv dyrkede triathlon, og jeg talte med ham om hjælp til at strukturere min træning. Fra jeg fik struktureret min træning, gik jeg fra at træne 3 gange om ugen – hvor min kone mente jeg var væk hele tiden – til at træne alle ugens dage, men hvor min kone mente at jeg var meget mere hjemme. Det var enormt en forskel det gjorde, at få struktureret sin træning. Både i forhold til motivationen, men helt klart også tiden. Det motiverede mig meget, at jeg kan se hvad jeg skal træne i løbet af ugen, og på denne måde vide hvordan det sociale og familielivet skal hænge sammen med træningen.

Efter min første sæson af triathlon, hvor min kollega hjælp med træningsstrukturen, var jeg hooked på triathlon. Min kollega havde selv benyttet OOB Life, og jeg tog derfor kontakt. Jeg har siden haft OOB Life til at strukturere min træning. Det er nemt og overskueligt og det har forbedret mine evner meget fra før til nu. Derudover er det rart at have en træner/coach til at sparre med når motivationen daler.

Hvad har indtil videre været den største oplevelse du har haft igennem sporten?

Det har helt klart været første gang jeg gennemførte en Ironman distance i triathlon. At opnå et mål, der fra starten af var så langt væk og i manges øjne helt urealistisk, til at løbe over stregen. Den distance går udover ren form og træning. Her spiller psyken ind, og her tror jeg at jeg er heldig at have en psyke som en brombasse – “så længe at jeg ikke ved at jeg ikke kan, så kan jeg!”.

Selv anden gang jeg gennemførte distancen var det en følelse af, at jeg har opnået noget for mig selv, som jeg var så stolt af. Stolt af mig selv at kunne gøre. Ikke at lade diverse uheldige skavanker, jeg alligevel ikke kan gøre noget ved, forhindre mig i noget jeg virkelig gerne vil.

Hvad har været det mest vanskelige i den proces og transformation du har været igennem?

Det er ikke nemt at holde motivation til hverken træning eller forbedret koste over lang tid. Det er en daglig kamp, hvor man skal argumentere mod sig selv konstant. Det er virkelig hårdt, men hvis man formår at komme ud og træne, eller undlade den ekstra portion mad, så mærker man resultatet hurtigt – og det er så den tanke man skal have i baghoved gang på gang, når fristelserne byder sig.

Sidder der en og læser med som kan genkende sig lidt i dit før-billede og ønsker at kunne spejle sig i dit “nu-billede”, hvilket eller hvilke råd vil du så give den person med på vejen?

Bliv ved med at tro på det. Gør ALT hvad du kan for at finde løsningen der virker for dig. Det er konstant 4 skridt frem og 3 tilbage – og der kan det være svært at huske, at du altså stadig er et skridt længere mod målet – og så falder man måske helt tilbage når det ikke går hurtigt nok.

Lav en realistisk målsætning og så lav delmål derfra. Man kan IKKE tabe sig 5 kg. Om ugen og når en god form på en måned. Det tager tid, og man må være tålmodig. Find en der har forstand på dit mål, og brug personen til at sparre med.

Når man ‘falder i’, så bliv ved med at rejse dig og komme på sporet igen – på et tidspunkt vender det.

Hvordan ser en normal træningsuge ud for dig nu?

Normalt og optimalt, så træner jeg alle ugens dage. Det kan variere afhængig af tid på sæsonen, hvor mange timer jeg træner om dagen. I vintersæsonen ligger en træningsuge vel på 8-9 timer for mig og foråret og op til mine prioriterede stævner, kan træningsugen stige til omkring 15 timer.

Der er atleter der træner næsten det dobbelte som mig, og de får helt sikkert bedre tider – men noget af det jeg elsker ved triathlon er, at det i mange tilfælde er triathletens egen kamp mod sig selv og ikke nødvendigvis mod de andre triathleter.

Har du nogle langsigtede drømme med triatlon eller fokuserer du mere på sæson til sæson?

Som nævnt er der stor forskel på, hvad mit sind siger at jeg kan, og hvad jeg sikkert rent faktisk kan – så mit mål med triathlon vil altid være at deltage i verdensmesterskabet på Hawaii 🙂

Mere realistisk så har jeg ikke noget specifikt mål, andet end at forbedre mig. Jeg er vild med sporten, så jeg vil rigtig gerne involvere mig meget mere, hvor jeg så vel og mærke kan bidrage.

Jeg er begyndt at lave noget arbejde med triathlon mærket Zone3. Det er super spændende for mig, da det nok er markedet bedste mærke når det kommer til bl.a. våddragte. Dette samarbejde kan forhåbentlig få mig yderligere involveret i triathlon verden.

Og så ville jeg elske at kunne hjælpe andre komme fra zero-to-hero og opleve de samme glæder som jeg har oplevet.

Vi siger tak til Christian for hans tid og tillykke med det flotte vægttab og den solide træning. Det er en fornøjelse at følge 🙂

Facebook Twitter Google+ LinkedIn
Nikolaj
Nikolaj er marketingchef hos OOB life. Nikolaj har selv brugt OOB life til at træne op til Ironman, marathon og ultraløb. Hos OOB life har Nikolaj ansvaret for at vi får spredt god træning ud til så mange som muligt.